top of page

אבחונים

מטרת האבחון לזהות קשיים, פערים, הפרעות או קבוצה של תסמינים היוצרים סטייה מהנורמה (ממוצע סטטיסטי) ולהגדיר עבורם דיאגנוזה. 

האבחון מתקיים בתנאים המותאמים לילד בצורה מקסימלית בכדי שלאפשר להוריד את החרדה שלעתים קרובות כרוכה סביב המבחן, במקום לא מוכר ומול האנשים שלא מוכרים לילד. האבחון יערך לאחר התייעצות עם ההורים לגבי זה על מנת לאפשר נוחות ואווירה מכילה ומאפשרת ביצוע שתוביל לתוצאות אובייקטיביות ככל שניתן.

אבחון פסיכודיאגנוסטי

מטרתו של האבחון הפסיכודיאגנוסטי היא לבצע הערכה מקיפה של היכולות והקשיים הקוגניטיביים, הרגשיים ואישיותו  של המאובחן ולתת תמונה מלאה וכוללת על מצבו הרגשי, הקוגניטיבי ולהעריך, לנבא ולתאר את מבנה האישיות שלו. האבחון נעשה ע"י פסיכולוגית קלינית וכולל ראיון, מבחנים אובייקטיביים והשלכתיים בניהן: וקסלר, בנדר, מבחן TAT, מבחן ציורים ומבחן רורשך. האבחון כולל פגישה ראשונה עם ההורים, 1-3 פגישות עם המאובחן, פגישת סיכום עם ההורים ודוח אבחון כתוב (כולל המלצות).  

פסיכולוגי

אבחון דידקטי

מטרתו של האבחון הדידקטי לאתר קשיי למידה או לקויות למידה אשר עלולים להקשות ולהשפיע על יכולותיו וביצועיו הלימודיים של ילד או האדם.

אבחון דידקטי משמש כבסיס לכל בדיקה של תחומי הלמידה. אבחון זה מאפשר בדיקת קשיים בתחומי למידה שונים, בהם קריאה, כתיבה, הבעה והבנת הנקרא.

בנוסף האבחון הדידקטי מאפשר לעיתים גם לאבחן את הסיבות הגורמות לקשיים.

לאבחון הדידקטי תפקיד חשוב ביותר בתהליך הטיפול בקשיי למידה.

האבחון מאפשר הבניית תכנית עבודה אשר באמצעותה יממש הילד את הפוטנציאל הלימודי הטמון בו.

קיימת אפשרות גם להרחבת האבחון  ועריכה של אבחון דידקטי באנגלית או בחשבון.

 

באבחון דידקטי נבדקים מספר תחומים:

יכולות שפה, חשיבה מילולית ובלתי מילולית.

יכולות אקדמאיות: קריאה, הבנת הנקרא והנשמע, כתיבה.

המנגנונים הנמצאים בבסיס הלמידה: זיכרון שמיעתי וחזותי, שיום ושליפה, מודעות פונולוגית, ערנות תחבירית ומורפו-תחבירית, יכולת גרפו-מוטורית וקשב חזותי.

כמו כן, נבדקת יכולת הקשב הכללית של הנבדק, מידת המוטיבציה ללמידה וגורמים רגשיים נוספים שעלולים להשפיע על ביצועי הנבדק.

 

במידה והקושי בלמידה אינו עולה רק מתכנים לימודיים ונמצאים גורמים נוספים, יופנה הנבדק לאבחון נוסף. אם עולים תכנים רגשיים במהלך האבחון, יומלץ לנבדק לגשת לאבחון פסיכולוגי. במידה ויתכן קושי בקשב וריכוז, יופנה התלמיד לאבחון קשב אצל רופא המתמחה בתחום זה. 

דידקטי

אבחון פסיכו-דידקטי

האבחון משלב חלק דידקטי של יכולת שכלית וכישורי למידה יחד עם אבחון פסיכולוגי בסיסי על היבטים קוגניטיביים רגשיים הקשורים בלמידה. אבחון זה נותן תמונה מקיפה על הגורמים המריעים לאדם להגיע להישגים לימודיים.

משמש בעיקר לשם מתן המלצות לעזרה לתלמיד בבית הספר, להקלות שונות במבחנים בית-ספריים ולמבחני בגרות.

אבחון התפתחותי

זהו אבחון המיועד לילדים בגיל הרך החל מגיל שנה, שיש חשש לאיחור התפתחותי אצלם.

האבחון הוא בדרך-כלל חוויה חיובית מאד עבור הילד. הוא מסייע לזהות את תחומי החוזק של הילד, לצד הפערים, לקבוע אם ועד כמה הילד מאחר יחסית לבני גילו, איך הוא מתמודד כשקשה לו, האם הוא מודע לקשיים שלו ומנסה להסתיר אותם ע"י הימנעות וחוסר שיתוף פעולה, האם הוא מרגיש בטוח בעצמו ובאילו תחומים.

בעקבות האבחון, ההורים מקבלים שורה של המלצות מפורטות כיצד לעזור לילד בבית ובמסגרת החינוכית, איך לתמוך בו ולחזק אותו, לאיזה גורמים נוספים לפנות, מהי המסגרת החינוכית המתאימה ביותר לילד ועוד. כחלק מהמלצות האבחון, ניתן לתת הדרכה ולבנות תכנית משותפת יחד עם הצוות החינוכי או הפארא-רפואי שמטפל בילד.

פסיכו-דידקטי
התפתחותי

אבחון בשלות לכיתה א'

מטרתו לבדוק את הצדדים השונים במקרים בהם עולה השאלה, האם הילד בשל לעלות לכיתה א' או שמומלץ להשאירו לשנה נוספת בגן.

באבחון בשלות נמדדות יכולותיו הקוגניטיביות, הרגשיות, המוטוריות והחברתיות של הילד. זאת לצד איסוף מידע מהגננת ומההורים. כל אלו נמדדים ביחד על מנת להמליץ ולחשוב מה יהיה נכון יותר עבור הילד.

בשלות

מבדק MOXO לאבחון הפרעת קשב וריכוז

מבחן מוקסו הוא כלי מדעי ואובייקטיבי אשר מודד תפקודי קשב, תזמון, אימפולסיביות והיפראקטיביות. בדיקתם של התחומים השונים נותנים לנו תמונה מדויקת לאבחון תפקוד הקשב ומאפשר לקביעת טיפול המשך מתאים.

המבחן יוצר מציאות מדומה ומורכבת מגירויים ומסיחים חזותיים ושמיעתיים. 

ישנה גרסה מותאמת לילדים וגרסה מותאמת למבוגרים, כך שהמבחן מתאים לגילאי 7-99.

MOXO

כתבה עלינו באתר TheMarker

bottom of page