טיפול בהבעה ויצירה

 

מה זה הטיפול בהבעה ויצירה?


הטיפול באמצעות הבעה ויצירה הינו טיפול נפשי הנותן מענה להפרעות נפשיות, התנהגותיות, התפתחותיות ואורגניות דרך תהליכי יצירה באחד מחמישה תחומי אומנויות: אומנות חזותית, מוזיקה, ביבליותרפיה, פסיכו-דרמה, תנועה. התרומה הייחודית של הטיפול בהבעה ויצריה על טיפולים אחרים שהשימוש בחומר וצבע, מוזיקה, דרמה ומשחק, סיפור ותנוע מאפשר ערוץ תקשורת נוסף לביטוי הרגשות, עיבוד והתמודדות עם קושי לאנשים שמתקשים להביא אותם באופן מילולי. הרבה פעמים זה ערוץ התקשורת הכי נכון לילדים צעירים ששפה שלהם נמצאת עדיין בהתפתחות, למתבגרים שלא מוכנים להביע במילים את תכנים הרבים, לילדים שנמצאים על הרצף האוטיסטי ומתקשים בתקשורת הרגילה ועוד אוכלוסיות. טיפול רגשי מסוג זה הוא פלטפורמה אחרת, מוחשית וחווייתית שמאפשרת כניסה לעולם בפנימי של המטופל.
הטיפול באמצעות הבעה ויצירה מתאים למגוון אוכלוסיות ולטיפול במגוון בעיות תחום בריאות הנפש כמו, בעיית גבולות ודחיית סיפוקים,סף תסכול נמוך וחרדה, דימוי עצמי נמוך, קשיי קשב וריכוז ולקויות למידה, בעיות התנהגות, התפרצויות זעם, מצבי לחץ ומשבר, טראומה ואובדן, אוטיזם, בעיות תקשורת וכישורים חברתיים לקויים. 
הטיפול ניתן באופן פרטני, דיאדי וקבוצתי ובגישות שונות בהתאם להכשרתו והתמחותו של כל אחד מהמטפלים. 
מטרת העל של הטיפול בהבעה ויצירה היא חיזוק של כוחות הנפש וכישורי ההתמודדות וההסתגלות של האדם ברמה האישית והחברתית, בשאיפה לאיכות חיים טובה יותר ותפקוד אופטימאלי בחברה, קבלה עצמית  ויכולת להביע רגשות בצורה מווסתת כמה שיותר. 

התהליך הטיפולי

העיסוק באמנויות השונות מאפשר לבטא מצוקה וקשיים בשפה בלתי מילולית, באופן מקרב ואינו מאיים על המטופל ואינו "שובר" הגנות, שלעיתים הכרחיות לקיימה של הנפש בשלב כזה או אחר. כך מתאפשר קשר נוסף עם המטופל המתקיים גם בממד החוויתי הגלוי והסמוי בכאן ועכשיו של המפגש על מנת להכיר בקשיים הממשיים שמופיעיים במציאות ולהקל על ההתמודדות איתם. כאשר מדובר בטיפול בילד כל המשפחה נמצאת בתהליך. העבודה מתקיימת בכמה מישורים. במגשים עם הילד ברצף הנדרש, בהתמדה בשיחות הדרכת ההורים ובעיבוד התכנים שעולה בטיפול בעבודה שמטפל עושה בצורה עמוקה עם עצמו ומול ההדרכה בו נמצא בעצמו. כל מטפל בבית הכתום הוא בעל תואר MA בטיפול ועובד תחת ההדרכה הצמודה.
התהליך הטיפולי יכול לכלול הערכה, טיפול, ייעוץ, הנחייה והדרכה. ההתייחסות לתהליך היצירה ולתוצר האמנותי מאפשרת פרשנות נוספת, העלאת המודעות העצמית ולגרום להבנת הסביבה כלפי הילד, הכלה וקבלה הנדרשים להתפתחותו התקינה, כמו כן הטיפול תומך בחיזוק היכולת הקוגניטיבית והרגשית, ושיפור ההתמודדות עם סימפטומים וקשיים בתחום הנפשי, הפיזי, התנהגותי וחברתי.

הכשרת והסמכת המטפלים:

המטפלים בהבעה ויצירה בעלי תואר אקדמי- לימודי תואר שני קליני, לימודי אומנויות בתחומים השונים והכשרה מעשית תחת הדרכה.

המטפלים של הבית הכתום נמצאים תחת הדרכה פרטנית (וקבוצתית-שאיפה).

 
 

טיפול בפסיכו-דרמה

פסיכודרמה היא שיטת טיפול המתבצעת בדרך של פעולה, משחק ודרמה באמצעות חילופי תפקידים.
שפת השיטה הוא משחק ספונטני שנועד, בין השאר, לאפשר למטופל להביא את עולמו הפנימי אל החוץ, לסביבה לא שיפוטית ומכילה. העבודה הפסיכו-דרמטית מסייעת לאדם לבחון את מגוון התפקידים אותם  הוא עוטה על עצמו בחיי היום יום, כגון מוביל/מובל, חזק/חלש וכו'.
במרחב הבטוח של חדר הטיפול, באמצעות טכניקות פסיכו-דרמטיות-משחקיות, בודק המטופל את מערך התפקידים שלו בסיטואציות חדשות (לתוכן היה רוצה, אך חושש להיכנס) ומתנסה בתפקידים חדשים בתוך סיטואציות מוכרות.

טיפול באומנות

טיפול באומנות הוא שיטה שבה נעשה שימוש טיפולי בטכניקות של אומנות חזותית פלסטית כמו ציור, פיסול, וצילום ועוד. הטיפול באומנות הוא אחת משיטות בתוך תחום הטיפול הרגשי בהבעה ויצירה. הטיפול מתקיים בכמה רוודים. לעתים זה כוחו של האומנות שגורמת לריפוי או לשינוי ולעתים זה פסיכותרפיה עם השימוש באמנות. הדקויות והשילוב בינהם מתבררים במהלך הטיפול. 
הטיפול באומנות משלב תאוריות מסורתיות של פסיכותרפיה, טכניקות מתחום הפסיכולוגיה ותיאוריות הנוגעות לתהליכי יצירה והמאפיינים השונים של חומרי האמנות והשימוש בהם. המטפלים שעובדים אצלינו לרוב מתעסקים באומנות וגם יוצרים ושולטים בטכניקות רבות באמנות. בטיפול באומנות עובדים עם ילדים, מתבגרים ומבוגרים. להבדיל למטפל להם אין צורך בידע קודם או בכישרון מיוחד בתחום האומנות על מנת להיעזר בטיפול באומנות. בטיפול יש חקירה אין סופית של היכולות של המטופל. בטיפול המטופל נפגש עם התסכולים שחווה דרך החומר או דרך האמנות שבצורה סימבולית מעבדים את הכשלונות והתסכולים שהוא פוגש במציאות. עיבוד התכנים מוביל לשינוי. 
מטפלים באומנות משתמשים בתהליך היצירה ובתכנים שעולים באומנות כדי לסייע למטופל להתמודד במצבי מתח, משברים ולסייע בתפקיד הקוגניטיבי ובשיפור היחסים המשפחתיים והחברתיים.

 

טיפול במוסיקה


המוסיקה הינה שפה רבת עוצמה, ראי לנפש דרכו אפשר לראות את העולם הפנימי. המוסיקה היא גם שפה המאפשרת יצירת קשר ואינטראקציה דרך עולם של צלילים. השימוש במוסיקה ככלי טיפולי מאפשר העלאה ועיבוד של תכנים רגשיים. מה שלא תמיד קורה במילים – קורה בצלילים.
מוסיקה בטיפול יוצרת חוויות של הצלחה, של יצירתיות, חיזוק הערך העצמי של הילד, פיתוח יכולת ההבעה של רגשות, חיזוק היכולת לביטוי, לאמפתיה, לתקשורת בינאישית, להגברת החיוניות ומצב הרוח, הפחתת חרדה ועוד.
עבודה עם מקצב יציב ובטוח מעניקה תחושה של שליטה וביטחון והתמודדות עם מסגרת. מלודיות וצלילים נותנים מענה לביטויים רגשיים שקשה לנו לתת להם מילים. 
בטיפול במוסיקה ישנם מרחבים שונים לעבודה – אלתור חופשי על כלי נגינה, שימוש בקול, הלחנה וכתיבת שירים ושימוש במוסיקה מוקלטת. 
בכדי להיות בטיפול במוסיקה אין צורך בידע מוקדם במוסיקה, והחופש לדבר בשפת המוסיקה ניתן לכל אחד מאיתנו.

 

טיפול בתנועה

טיפול בתנועה
"להתקדם תוך כדי תנועה
תוך כדי חולשה, 
תוך כדי בושה,
תוך כדי תנועה, תוך כדי תנועה 
להתקדם תוך כדי תנועה, תוך כדי תנועה..."
(דנה ברגר ועופר מאירי)
טיפול בתנועה הוא טיפול רגשי מתחום הטיפול בהבעה ויצירה. שלושת הצירים המרכזיים שלו הוא העולם הפנימי של המטופל, היחסי העברה בקשר עם המטפל  והגוף שמשתתף בטיפול ככלי. טיפול בתנועה מתקיים במרחב פיזי והגוף משתתף ביצירה. דרך התנועה הקונקרטית של רקוד, צעדים, קפיצה, הליכה וכל צורה אחרת של תנועה נוספת נוצרת החוויה. בטיפול ישנו שימוש בבדים, באביזרים ובמשחקים.
 יחסי המרחב, איכויות התנועה הם נקודות המבט של הטיפול בתנועה והדרכים בהן הוא מאפשר למטופל לבוא לידי ביטוי. כל ציר מגולם בחדר בעת ובעונה אחת ומכיל בתוכו את השניים האחרים.

 
 

טיפול ביבליותרפיה

ביבליותרפיה היא שיטת טיפול מתחום הטיפול באמנויות, אשר עושה שימוש בתהליכי קריאה וכתיבה ובאמנות המילה הכתובה. בדומה לגישות טיפול אחרות באמנויות, משמשת הביבליותרפיה ככלי המאפשר לעקוף מחסומים רציונליים ולאפשר להגיע ביתר קלות ללא-מודע של האדם. השימוש בביבליותרפיה ככלי להתערבות טיפולית נעשה דרך הנראטיב שבטקסט והאמצעים האמנותיים הבאים לידי ביטוי בטקסטים.
הטקסטים יכולים להופיע בטיפול בצורות מגוונות, למשל דרך טקסט ספרותי, שירה, קטע וידאו, מחזה, סרט קולנוע, ואף חפץ דומם, אך עיקרון הכלת הנראטיב תקף בכולם. באופן דומה נעשה שימוש גם בקולאז'ים ובקלפים טיפוליים.
ההנחה של הביבליותרפיה היא שעולם היצירה הטקסטואלי משקף את עולם המושגים, הדימויים והחוויות של האדם בצורה אוניברסלית, ולכן הוא עשוי לאפשר לעורר בכל אחד את עולמו הפנימי.
בחדר הטיפול נמצא, חוץ מאשר המטפל והמטופל, גם טקסט - "קול שלישי" - המובא מבחוץ או נכתב במהלך הטיפול, וסביבו נעשית העבודה הטיפולית, הדומה במהותה לתהליך בשאר מקצועות הטיפול באמצעות הבעה ויצירה.